Perahu Kertas Dafi.
Suasana sayu
menyelubungi kawasan Tanah Perkuburan Kampung Sungai Mati. Jemaah yang
mengiringi jenazah beransur-ansur pulang meninggalkan seorang kanak-kanak
lelaki bersama ayahnya. Kanak-kanak lelaki itu memerhati gelagat ayahnya yang
sedang mengusap-usap batu nisan kubur isterinya sambil menyeka air mata.
Setelah beberapa ketika barulah lelaki itu memimpin tangan anaknya keluar dari
kawasan perkuburan itu.
*****
“Ahmad Dafi bin
Mazlan!”
Bergema Kelas 5 Amanah dengan suara
Cikgu Fakri. 27 pasang mata tertumpu pada figura Cikgu Fakri yang sedang
bercekak pinggang di satu sudut kelas. Mata guru itu terjegil melihat anak
muridnya yang sedang tersengih itu. Geram hatinya bukan kepalang dengan
kelakuan anak muridnya itu. Masakan tidak? Anak itu tidak pernah memberi
tumpuan di dalam kelas. Sentiasa sibuk melipat perahu kertas. Tak cukup dengan
itu, habis buku latihannya dikoyak demi membuat perahu kertas. Paling
menyakitkan hati, anak itu hanya tersengih setiap kali dimarahi. Membela diri
tidak, memberontak pun tidak. Pening guru muda itu dengan kerenahnya.
“Macam
mana kamu jawab soalan peperiksaan kalau kamu tidak fokus dalam kelas? Kamu
menirukah?” tuduh Cikgu Fakri sebelum menghela nafas.
Beliau
memicit kepalanya. “Sudah, cikgu mahu kamu berdiri atas kerusi sampai habis
waktu. Tumpukan perhatian.”
****
Ahmad
Dafi dari Kelas 5 Amanah. Sebaris nama itu cukup terkenal dalam kalangan guru.
Murid yang bermasalah. Tidak menumpukan perhatian. Tidak pernah dengar cakap.
Tidak makan saman. Itulah yang para guru perkatakan tentang anak itu. Anak itu
tidak pernah bersuara. Tidak lagi selepas kematian ibunya empat bulan lalu.
Akhirnya, guru-guru mengalah. Tidak mahu memberatkan kepala dengan gelagat
seorang murid. Banyak lagi kerja yang perlu mereka selesaikan.
Kepala Cikgu Fakri kusut. Beliau
baru sahaja dua bulan berkhidmat di sekolah itu. Sudah puas dia bertanya pada
guru-guru lain tentang Dafi. Tidak seorang pun yang mampu memberikan jawapan
yang memuaskan hatinya. Rata-rata tidak mengambil pusing. Biasalah, kata
mereka. Baru lepas kehilangan ibu dan adik. Lama-lama eloklah juga. Namun guru
muda itu tidak pernah bersetuju. Baginya, Dafi sangat misteri. Mana mungkin
murid yang tidak mengendahkan gurunya masih sangat cemerlang dalam
peperiksaannya? Meniru? Tidak mungkin. Berkawan pun tidak, jawapan siapa yang
mahu ditirunya?
****
Loceng berbunyi menandakan waktu
rehat. Murid Kelas 5 Amanah berpusu-pusu keluar menuju ke kantin. Dafi sahaja
yang tidak peduli. Dia masih di tempat duduknya. Tangannya sibuk melipat-lipat
sekeping kertas. Seminit kemudian dia sudah berjaya menghasilkan sebuah perahu
kertas. Senyum nipis terukir di bibirnya. Perahu kertas itu kemudiannya
diletakkan di dalam laci mejanya bersama-sama perahu kertas yang lain sebelum
kakinya dibawa melangkah keluar kelas menuju ke kantin.
Tanpa sedar, gelagat Dafi diperhati
oleh Aman. Aman mencebikkan bibir melihat Dafi. Dia memang tidak sukakan Dafi.
Dia cemburukan keemerlangan Dafi walaupun sering dimarahi guru. Dia tidak
nampak apakah istimewanya Dafi sehingga sering menjadi bualan guru. Baginya,
Dafi tidak lebih daripada seorang budak yang bermasalah. Itu sahaja!
Mata Aman mengekori gerak laku Dafi.
Matanya tertancap pada perahu kertas yang diletakkan di dalam laci meja itu.
Tiba-tiba muncul satu idea dalam kepalanya. Sebaik sahaja kelibat Dafi
menghilang, dia segera menuju ke meja Dafi. Tangannya mencapai sebuah perahu
kertas. Dibelek-beleknya perahu kertas itu. Dia mencebik. Tiada apa-apa yang
menarik, desis hatinya.
Aman merenyukkan perahu kertas itu.
Perahu-perahu kertas lain menerima nasib yang sama. Kemudian, dibawanya
gumpalan-gumpalan kertas itu dengan tujuan untuk menyembunyikannya daripada
Dafi. Biar Dafi kehilangan perahu-perahunya. Biar Dafi menangis dan
diketawakan, fikirnya. Dia kemudiannya ketawa kecil. Hatinya terasa puas.
****
Waktu rehat telah tamat. Dafi dan
murid-murid lain melangkah meninggalkan kantin menuju ke kelas. Sampai sahaja
di tempat duduk, Dafi mengoyakkan sehelai kertas dari buku kerjanya. Seperti
biasa, dia meletakkan perahu kertasnya dalam laci meja. Namun ketika dia
meletakkan perahunya itu, jantungnya bagaikan terhenti seketika. Dia menjenguk
laci mejanya. Kosong! Hanya tinggal sebuah perahu yang baru dilipatnya tadi.
Dada semakin berdebar. Ke mana pula
perginya perahu-perahu yang lain? Dafi membalikkan beg sekolahnya di atas meja.
Perahu kertasnya tetap tidak dijumpai. Dahinya berkerut-kerut. Dia yakin,
perahu-perahu kertasnya masih ada sebelum dia keluar berehat tadi.
Dafi semakin panik. Perahu kertasnya
sangat berharga buatnya. Dia tidak sanggup kehilangan perahu-perahunya itu.
Emosinya berkecamuk. Dia menyelongkar pula meja-meja di sekelilingnya sambal
menangis. Akhirnya dia jadi berang. Kakinya menendang meja dan kerusi. Habis
meja diterbalikkannya dek mencari perahu-perahu kertasnya. Dafi tidak dapat
berfikir dengan rasional. Kemahuannya cuma satu. Dia mahukan kembali
perahu-perahu kertasnya!
Mujurlah Cikgu Fakri tiba di kelas
itu selepas menerima laporan tentang Dafi dari rakan sekelasnya. Pun begitu, guru
muda itu jelas tergamam melihat keadaan kelas yang berselerak. Mata guru itu
tertumpu pada susuk tubuh Dafi yang sedang duduk memeluk lutut di tengah-tengah
kelas.
Melihatkan keadaan kelas, Cikgu
Fakri tidak jadi hendak kasihan pada Dafi yang nampak benar tidak tentu arah.
Bahkan dia jadi berang. ‘Buat masalah sahaja yang kau tahu,’ rungutnya dalam
hati.
“Dafi!
Apa yang kamu buat ni?” Tinggi nada suara Cikgu Fakri.
Senyap.
Dia melihat Dafi seolah-olah berada
dalam dunianya sendiri. Mata anak itu seperti tidak memancarkan sinar. Ketika
itu dia sedar, kekerasan tidak boleh digunakan dalam hal ini. Dia kemudiannya
menarik lengan Dafi sambil mengarahkan murid-murid lain mengemaskan kelas.
Aman yang melihat dari jauh
tersenyum sinis. Sudah tentu Dafi akan dimarahi teruk. Sekali lagi hatinya
puas. ‘Tentu kau akan dikenakan tindakan disiplin. Rasakan!’
****
Di bilik guru, Cikgu Fakri memicit
kepalanya. Sudah puas dia menyoal Dafi. Meminta penjelasan daripada anak itu.
Jawapan yang sama sahaja yang diberinya. Perahu hilang, perahu hilang!
Selebihnya hanya dijawab dengan gelengan kepala sahaja. Panas juga hati guru
muda itu. Mujurlah suasana bilik guru ketika itu lengang. Kalau boleh dia tidak
mahu guru-guru lain tahu tentang hal itu. Cukuplah anak itu menjadi bualan yang
bukan-bukan oleh guru lain selama ini.
Matanya masih lagi pada seraut wajah
itu. Polos. Tetapi mengapa susah benar cikgu mahu mengenalimu, anak? Wajah itu
penuh dengan kesan air mata. Yang menjentik rasa pada seorang guru itu. Anak
itu tidak pernah takut apabila dimarahi. Wajah itu selalunya sekadar menayang
sengih. Tidak pernah pula dia memberontak begitu. Apa sudah jadi padamu, duhai
anak? Mengapa perahu kertas juga yang mengganggu emosimu? Ada apa dengan
perahu-perahu kertas itu? Akhirnya guru muda itu mengeluh sendiri.
“Sudah.
Sebagai denda, cikgu mahu kamu tulis ‘saya minta maaf’ sebanyak tiga muka
surat. Selagi tidak siap, kamu jangan balik rumah.” Tegas, namun nada suaranya
sedikit kendur berbanding tadi.
Dafi sekadar mengangguk kecil
sebelum berlar keluar dengan esakan kecil. Cikgu Dafi menghantar kelibat itu
dengan gelengan perlahan.
“Apa
mahumu, Ahmad Dafi?”
****
Jam
sudah menunjukkan pukul tiga petang. Perkarangan sekolah sudah sunyi. Tiada
lagi hiruk-pikuk. Cikgu Fakri menghembus nafas lega. Siap juga laporan mingguan
sekolah yang perlu dibuatnya. Sejenak dia memejamkan mata. Ketika itulah wajah
Dafi bermain di fikiran. Jika perahu kertas itu penting untuk Dafi, tentu ada
jawapannya tentang tingkah laku anak itu. Itu fikirnya. Guru itu melepaskan
keluhan sebelum bangun dan berjalan menuju ke motorsikalnya. Dia bercadang
untuk menyiasat Dafi dan perahu kertasnya esok hari. Hari ini, dia mahu berehat
dahulu.
Baru sahaja dia mahu menghidupkan
enjin motorsikal, matanya menangkap kelibat objek putih di balik pokok-pokok
yang merumpun itu. Cikgu Fakri mengetap bibir.
“Budak-budak
ini memang nak kena. Buang sampah merata-rata!” bebelnya sendiri sambil
mengutip sampah tersebut.
Namun dalam dia mengutip gumpalan
itu satu persatu, tangannya terhenti seketika. Dahinya berkerut. Gumpalan itu
masih berbentuk sebuah perahu walaupun sudah tidak jelas rupanya. Terus dia
teringatkan Dafi. Tentu ini perahu-perahu kertas Dafi yang hilang itu,
fikirnya.
Cikgu Fakri kemudiannya membuka
lipatan kertas itu. Alangkah terkejutnya dia meelihat tulisan tangan Dafi kemas
tercoret di atasnya. Matanya meniti baris-baris ayat pada kertas itu.
Assalamualaikum,
ibu.
Dah seminggu
ibu dan adik tak ada. Dah seminggu ayah lambat balik rumah. Kenapa ibu
tinggalkan Dafi? Ayah pun tak sayangkan Dafi. Nenek kata ibu dan adik ada di
syurga. Ibu tunggu Dafi, ya? Nanti kita buat perahu sama-sama. Dafi nak jumpa
adik. Dafi rindu ibu sangat. Tunggu Dafi, ya? Janji.
Cikgu Fakri tergamam membacanya.
Tangannya mencapai gumpalan perahu kertas yang lain. Seperti tadi, perahu
kertas ini juga mengandungi tulisan Dafi.
Ibu dan adik
sihat? Dafi sihat. Ayah macam biasalah. Selalu balik lambat. Selalu sibuk. Tak
ada sesiapa nak berbual dengan Dafi. Tapi tak apa-apa. Dafi masih boleh berbual
dengan ibu. Ibu nak tahu, hari ini Cikgu Fakri marah Dafi dalam kelas. Dia kata
Dafi tak tumpukan perhatian. Cikgu tak tahu, Dafi sebenarnya dengar semua yang
cikgu ajar. Cuma Dafi sibuk tulis surat untuk ibu. Ibu jangan marah Cikgu
Fakri, ya? Dafi suka Cikgu Fakri. Dia baik. Walaupun dia selalu marah Dafi,
tetapi marah itukan tandanya sayang? Lagipun Cikgu Fakri seorang sahaja yang
ambil berat tentang Dafi. Dia baikkan, ibu?
Kali ini Cikgu Fakri tewas. Air
matanya yang ditahan sejak tadi menitis juga. Sungguhlah telahannya benar. Dafi
bukan biasa-biasa. Dafi bukan murid bermasalah. Rasa bersalah menjalar dalam
hati apabila teringat tengkingan dan jerkahan yang diberikan kepada Dafi.
Rupa-rupanya Dafi menilai dirinya. Rupa-rupanya anak itu tidak buta menilai
layanan orang.
Cikgu Fakri menyeka air matanya
seraya melipat kembali kertas tadi. Dia mengutip perahu-perahu kertas yang
bertaburan. Lebih kurang 100 buah semuanya, dia mengagak sendiri. Melihatkan
perahu-perahu kertas itu, hatinya kembali diruntun pilu. Rupa-rupanya perahu
ini merupakan surat anak itu untuk ibunya. Air matanya kembali mengalir
mengenangkan ketabahan seorang Dafi. Hatinya digigit rasa bersalah mengenangkan
dirinya yang terburu-buru menghukum. Berkali-kali dia memarahi dirinya sendiri.
“Sampai
hati aku tambahkan kesedihan seorang Dafi. Patutlah payah benar cikgu mahu
menelah lakumu. Rupanya cikgu telah tersalah menilai kamu. Maafkan cikgu.”
****
Malam itu, Cikgu Fakri menerima
panggilan telefon daripada ayah Dafi. Meminta bantuan guru muda itu mencari
anak yang tidak pulang-pulang ke rumah sejak tamat waktu sekolah. Bergegas
Cikgu Fakri mencapai kunci motorsikalnya dan keluar meredah pekat malam. Puas
dia berpusing-pusing meronda seluruh kampung. Dafi tidak juga ditemui.
Malam semakin larut. Hati risau
memikirikan keselamatan Dafi yang bersendirian dalam kegelapan malam. Ketika
Cikgu Fakri sedang berbincang dengan penduduk kampung, beliau mendapat idea. Pantas
dia menghidupkan enjin motrsikalnya dan menuju ke kawasan perkuburan yang
terletak di hujung kampung. Sepanjang perjalanan, hatinya berdoa supaya anak
itu selamat.
Setibanya di kawasan perkuburan,
hati guru muda itu lega bercampur sayu apabila ternampak sebatang tubuh kecil
sedang tidur mengerekot di sebelah kubur ibunya yang masih merah. Kasihan
sekali anak itu. Pantas dia mengejutkan anak itu dari lenanya lalu memeluk tubuh
kecil yang masih mamai. Pencarian malam itu berakhir apabila guru itu
mambawanya pulang ke rumah dan disambut oleh penduduk kampung yang kelegaan
termasuklah sang ayah. Berulang-ulang kali si ayah mengucapkan terima kasih
kepada penduduk kampung yang sudi membantunya terutama Cikgu Fakri. Betapa si
ayah tidak sanggup kehilangan satu-satunya anak yang dia ada.
****
Hari persekolahan diteruskan seperti
biasa. Dafi tetap hadir ke sekolah meski wajahnya tampak murung. Dia sedang
berjalan menuju ke bilik guru setelah dipanggil oleh Cikgu Fakri untuk bertemu
beliau selepas tamat waktu sekolah. Dia yakin bahawa dia akan dimarahi tentang
peristiwa kehilangannya malam tadi. Kerana yakinnya dia akan dimarahi oleh
Cikgu Fakri, maka dia berdiri di hadapan guru itu sambil menundukkan kepalanya.
Satu saat, dua saat, tiga saat. Masih tidak berlaku apa-apa. Cikgu Fakri masih
tidak memarahinya.
Dafi kemudiannya mengangkat kepala.
Pandangannya disambut dengan pandangan lembut daripada Cikgu Fakri. Cikgu Fakri
kemudiannya menghulurkan sebuah kotak bersaiz sederhana kepadanya. Matanya
bulat apabila dapat mengenal pasti objek-objek di dalamnya. Perahu-perahu kertasnya
yang hilang kini kembali dalam genggamannya! Dafi memandang gurunya dengan
pandangan tidak percaya. Wajahnya tidak lagi suram. Malah jelas kelihatan
ceria.
Senyum
lebar diukir ikhlas. Tanpa ragu-ragu dia mengucapkan, “Terima kasih, cikgu.”
Cikgu Fakri mengangguk sambil
mengukir senyum. “Jom, cikgu bawa kamu ke suatu tempat.”
****
“Kenapa cikgu bawa saya ke sini?”
Dafi memberanikan diri bertanya setelah beberapa lama mereka berdiam diri.
“Dafi, sungai ini cikgu gelarkan Sungai
Perahu. Bagi cikgu, sungai ini suatu simbolik kepada harapan. Harapan kepada
pokok-pokok untuk dapatkan airnya. Harapan kepada haiwan-haiwan kecil untuk
hilangkan dahaga. Harapan kepada kehidupan di sekitarnya. Harapan yang
tersembunyi di balik hati.” Cikgu Fakri menyusun kata.
“Cikgu sudah tahu kenapa kamu begitu
sayangkan perahu-perahu kertas kamu. Cikgu tahu dan cikgu faham. Maka sebab itu
cikgu bawa kamu ke mari. Supaya kamu mampu melepaskan kesedihan itu.” Mata
dibawa mentafsir riak wajah Dafi.
“Lepaskanlah, Dafi. Lepaskanlah.
Ibumu pasti mengerti. Semoga kesedihan yang kamu bebaskan akan mengalir pergi seperti
sungai ini. Semoga harapan kamu kekal tidak putus, seperti tidak putusnya air
sungai ini mengalir.”
Mata Dafi berkaca-kaca. Sehelai daun
kering di sebelahnya dicapai. Dia memejamkan mata. Mindanya membayangkan
perahu-perahu kertasnya. Perlahan-lahan dia menghanyutkan daun kering itu.
Selepas satu, satu daun kering dihanyutkan anak itu. Sehingga juraian air
matanya kering sendiri. Benar kata Cikgu Fakri. Kesedihan itu tidak boleh dibiarkan
tersimpan lama.
Dafi yang mencangkung di tebing sungai
kini sudah berdiri di sebelah gurunya. Dia mengukir senyum.
“Terima kasih, cikgu.”
28/7/2018
1.32 am.
Comments
Post a Comment